Verslag vergadering Participatieraad Sociaal Domein van 24 juni 2025

Algemeen

Dit verslag is opgesteld door de Participatieraad Sociaal Domein. De gemeente heeft hier geen invloed op gehad en de inhoud weerspiegelt de onafhankelijke bevindingen en aanbevelingen van de raad.

Aanwezigen en afwezigen

Aanwezig: Wim Beckers (voorzitter), Diana le Cuivre, Marga van Beek, Alie Stapel, Marian Sanders, Karin Dumasy, Lex Hendriksen, Gineke van Polvliet (notulist)

Afwezig: Omran Baikari, Eisso Bulder, Harrie Koot, Jolanda Peper, Josée König en Joost Bende (allen met bericht)

Gemeente: Beleidsmedewerker Sociale Voorzieningen en Werk & Inkomen, Teamleider Werk & Inkomen (Team klantmanagers) en Toezichthouder bij Werk en Inkomen (deze laatste via Teams), contactpersoon Sociaal Domein en Wethouder Marijn van Ballegooijen

Contactpersoon communicatie aandachtsgebied participatie (afwezig met bericht)

1. Opening en mededelingen

Welkom en agenda

Wim heet iedereen van harte welkom. De agenda wordt doorgenomen.

  • Er volgt een discussie of het PSD overleg van 26 augustus aanstaande door moet gaan. Hierover volgt nog een bericht. (notulist: Inmiddels is besloten om de vergadering van 26 augustus 2025 toch door te laten gaan).                              
  • Op 16 juni 2025 hebben Marian, Josée en Wim overleg gehad met Elena Nabatova (manager Participe voor de gemeente Amstelveen en Ouder- Amstel) en hebben ze een rondleiding met voorlichting gekregen onder andere bij het Odensehuis. Ze waren erg onder de indruk van het verhaal en de vele enthousiaste vrijwilligers.  Het verslag van dit bezoek wordt nog verstuurd naar de leden. Actie: Marian

Vaststellen verslag PSD vergadering van 27 mei 2025

De notulen van 27 mei 2025 worden goedgekeurd en vastgesteld.

Workshop 22 juli 2025

De workshop wordt gehouden op 22 juli 2025 van 9.30 tot 15.30 uur in het V.O.K.A gebouw aan de Vierlingsbeeklaan 24 in Bovenkerk. Het was erg moeilijk om een betaalbare locatie te vinden op deze dag. De V.O.K.A. beschikt niet over wifi en ‘vergadermateriaal’. Het is een sobere  locatie.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de invulling van de workshop door Wim, Marga, Marian en Karin. 

Er is afgesproken dat:

  • Alie een beamer en Wim het scherm meeneemt. Actie: Alie en Wim
  • Jane de film/presentatie op een USB-stick zet. Actie: Jane
  • Marga haar laptop meeneemt en checkt of de USB werkt op haar laptop. Actie: Marga

Ingekomen stukken

  • Jaarverslag 2024  Adviesraad Sociaal Domein Aalsmeer
  • Onderzoeksplan Inkomensvoorzieningen gemeente 2025-2026
  • Lijst concept PM onderwerpen voor PSD overleg van Jolanda
  • Verslag overleg Herijking jongerenwerk van 12-02-2025 met beleidsadviseur Jeugd afdeling Jeugd en Onderwijs, Team beleid Jeugd en Onderwijs
  • Verslag van gezamenlijke bijeenkomst 13-05-2025: werkgroep ‘Inclusie Amstelveen, iedereen doet mee’ en werkgroep ‘Inclusief en Toegankelijk Aalsmeer’
  • Verslag Klankbordoverleg Senioren van 23-04-2025
  • Verslag Futuris bezoek van 28-05-2025 werkgroep  Jeugd en Onderwijs
  • Verslag Bezoek Familiecentrum van 11-06-2025 werkgroep Jeugd en Onderwijs
  • Inkoop Wmo begeleiding en huishoudelijke hulp van 12-05-2025
  • Gezondheidsagenda Amstelveen 2025-2026

Naar aanleiding van het ingekomen stuk ‘Jaarverslag 2025 Adviesraad Sociaal Domein Aalsmeer’: In het jaarverslag staat dat voorafgaand aan de vergadering van de Adviesraad inwoners van Aalsmeer hun aandachtspunten kunnen inbrengen/bespreken met de Adviesraad. Dit kan via de website geregeld worden. De vraag vanuit de PSD is of er veel gebruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid. Het antwoord hierop is dat dit niet bekend is. Wat verder opvalt is dat er veel meer jongere inwoners in deze Raad zitten. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat zij in de avond vergaderen.

Verstuurde stukken

Geen

2. Terugkoppeling van de contactpersoon sociaal domein

Visie op ontmoeten

De nota ‘Visie op Ontmoeten’ wordt herschreven. De ambtenaren die deze visie gaan herschrijven willen op 26 augustus a.s. input ophalen tijdens het overleg van de PSD.

Amstelveenpas

De Amstelveenpas wordt vernieuwd en in eigen beheer van de gemeente uitgegeven. Hierdoor wordt de privacy beter bewaakt en kan de gemeente aanbieders benaderen om mee te doen. De website met betrekking tot de Amstelveenpas kan de gemeente dan ook in eigen beheer doen.

Bewegen op Recept (BOR)

BOR is een succesvol initiatief. Dat is positief nieuws en sluit ook aan bij een van de doelstellingen van het sociaal domein: het bevorderen van gezondheid, participatie en zelfredzaamheid. Serge legt uit hoe deze procedure gaat en de rol van de huisartsen en zorgprofessionals. Elke deelnemer die aangemeld is voor BOR krijgt een BOR-coach; deze coach helpt de deelnemer met het vinden van passende beweegactiviteiten in de buurt. Maatwerk is vereist. Inmiddels zijn al meer dan 300 inwoners van persoonlijk advies voorzien. 

Meer weten? 

Mentale gezondheid/ integraal zorgakkoord/ pilot ‘verkennende gesprekken’

In de regio Amstelland neemt de druk op huisartsen toe en de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) blijven oplopen. Veel van de klachten van inwoners komen mogelijk voort uit sociale problematiek,  denk aan schulden, eenzaamheid of instabiele woonsituaties. Deze problemen kunnen vaak beter worden opgepakt binnen het sociaal domein, in plaats van direct binnen de GGZ.

Pilot

In de week van 23 juni 2025 wordt in Amstelveen Noord gestart met een nieuwe aanpak: de eerste ‘Verkennende gesprekken’ gaan van start. Deze gesprekken zijn bedoeld voor inwoners met een mentale kwetsbaarheid en vinden plaats op verwijzing van de huisarts. Tijdens het gesprek schuiven 3 professionals aan:

  • een maatschappelijk werker van Participe
  • een ervaringsdeskundige van TEAM ED
  • en een GGZ-psycholoog

Samen voeren zij een verdiepend gesprek met de inwoner, met als doel om samen een plan te maken richting herstel. De uitkomst kan variëren:

  • ondersteuning binnen het sociaal domein
  • een doorverwijzing naar de GGZ
  • of een combinatie van beide

De pilot in Amstelveen Noord is een eerste stap in een bredere beweging binnen heel Amstelland, in lijn met de ambities uit het Integraal Zorgakkoord op het gebied van mentale gezondheid.

Webinar aan Oekraïense gemeenten

Twee collega’s hebben vorige week een Webinar verzorgd over sociale samenhang voor Oekraïense gemeentes. Er waren ongeveer 70 deelnemers (bestuurders, ambtenaren, etc) van Oekraïense gemeentes, veel daarvan dichtbij het front. 

Aanleiding

Er loopt een project vanuit VNG International om deze gemeentes te versterken en te helpen met de wederopbouw. Er hebben al verschillende Webinars plaatsgevonden vanuit Amstelveen, onder andere over participatie en economie. Deze Webinar ging over wat de gemeente doet  op het gebied van ontmoeten, bewonersinitiatieven en inclusie. Zeker dit laatste thema is daar nu erg relevant omdat ze veel te maken hebben met teruggekeerde militairen met letsel.

Update AZC Keesomlaan

Deze week wordt het AZC gevuld (tot maximaal 300 bewoners). Momenteel zijn er 273 bewoners, waarbij het grote aantal jongeren opvalt. 

Eigen bijdrage Wmo

Het ziet er naar uit dat de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo die per 1 januari 2027 zou worden ingevoerd controversieel wordt verklaard. 

‘Kijkje in de keuken’

Degene die dit zou coördineren vanuit de PSD heeft wegens omstandigheden nog geen plan kunnen afronden. Vanuit de PSD zal gekeken worden hoe dit zo spoedig mogelijk kan worden opgepakt. Onze excuses worden aangeboden aan Serge.  Actie: DB, inmiddels opgepakt door de werkgroep.

Terugkoppeling Pilot schoonmaakbedrijf en nieuwe ontwikkelingen m.b.t. Hulp bij Huishouden (HbH)

In april 2024 is de gemeente gestart met een tijdelijke pilot waarbij een schoonmaakbedrijf werd ingezet om de wachttijd bij één van zorgaanbieders te overbruggen. Inwoners konden, indien gewenst, maximaal eens per twee weken ondersteuning ontvangen totdat vaste hulp beschikbaar was. Van de 105 inwoners op de wachtlijst hebben 78 inwoners gebruikgemaakt van deze tijdelijke voorziening. Begin 2025 waren vrijwel alle wachtenden bij deze specifieke aanbieder voorzien van een vaste hulp, waarmee de pilot eind januari 2025 succesvol kon worden afgerond.

Uit een tevredenheidsonderzoek onder deelnemers blijkt dat de tijdelijke hulp als positief is ervaren. De pilot heeft daarmee effectief bijgedragen aan het overbruggen van de wachttijd in een periode van verhoogde druk.

Centrale wachtlijst

Omdat de wachttijd per aanbieder sterk varieerde, is in februari 2025 één centrale wachtlijst ingevoerd. Dit stelt de gemeente in staat om inwoners sneller en doelgerichter te koppelen aan beschikbare aanbieders die ruimte hebben, uiteraard in goed overleg met de inwoner. Zorgaanbieders hebben positief gereageerd op deze werkwijze, die ook in andere gemeenten goede resultaten laat zien.

Stand van zaken 

De combinatie van maatregelen om de wachtlijst voor HbH te verkorten, werpt zijn vruchten af. Eind 2023 stonden er nog 294 inwoners op de wachtlijst; eind februari 2025 is dit aantal gedaald naar 104.

De gemiddelde wachttijd is teruggebracht tot enkele maanden. Wel blijft het lastig om een exacte gemiddelde wachttijd te benoemen, omdat de wachtlijst beïnvloed wordt door factoren zoals verhuizingen, tijdelijke afwezigheid (bijvoorbeeld verblijf in het buitenland) of overstapverzoeken naar een andere aanbieder.

Contractuele afspraken

Contractueel is vastgelegd dat de ondersteuning binnen 15 dagen na toekenning moet starten. Eind april 2025 waren er 10 inwoners die nog wachtten binnen deze termijn en 37 inwoners die langer dan 15 dagen wachtten. Hoewel dit aandacht blijft vragen, constateren de gemeente dat de situatie beheersbaarder is geworden en dat zij meer grip hebben op de instroom en doorstroom.

Deze resultaten zijn mede te danken aan: 

  • het actief werven van personeel via het Werkplein
  • het hanteren van reële tarieven voor aanbieders
  • en de invoering van een nieuw normenkader, dat zorgt voor doelmatiger inzet van ondersteuning

De contactpersoon sociaal domein wordt hartelijk bedankt voor de geleverde informatie en de laatste ontwikkelingen/resultaten binnen het sociaal domein.

3. Wethouder Marijn van Ballegooijen

De wethouder wil de PSD informeren over de laatste ontwikkelingen: In de ‘Perspectiefnota 2026’ wordt de financiële situatie in 2026 en verder beschreven. In de notitie komt naar voren dat Amstelveen op financieel gebied:

  • een sterke gemeente is
  • dat structureel de uitgaven groter zijn dan de inkomsten en
  • dat we nog wel reserves hebben en incidentele inkomsten ontvangen

Door onverwachte extra inkomsten van het rijk (gecorrigeerde Jeugdzorg, deze kwam na het maken van de nota) is het tekort minder dan vooraf werd gedacht. Daarmee komt de begroting uit op nul. ?

Met betrekking tot het Ravijnjaar 2026 komt de gemeente met de schrik vrij. In 2026 zullen er dus investeringen gedaan kunnen worden. Ook in 2026 zal er ingezet worden op preventieve acties.

Zoals het er nu naar uitziet zal er in 2028 een tekort zijn 3 miljoen in plaats van 8 miljoen dat is 1% van de totale begroting. Er zal het komende jaar meer geld uitgegeven worden.

  • In de nieuwe begroting zal Participe 4 ton stijgen. Dit in verband met de stijging van de CAO welzijn (10%) en omdat het levensonderhoud is gestegen (4%). Daarnaast is de vraag naar welzijnswerk sterk toegenomen zoals ‘Bewegen op Recept’, het aantal wijkcoaches en er meer is ingezet op ‘Elkaar Ontmoeten’ etcetera. Door deze extra middelen hoeft de geplande bezuiniging niet plaats te vinden. De gemeente wil extra inzetten op welzijnswerk om aan de voorkant hulp in zetten, waardoor je onder andere schuldenproblematiek, uithuiszettingen, eenzaamheidproblematiek op tijd kan signaleren en aanpakken. De verwachting is dat de gemeenteraad akkoord zal gaan met de plannen.
  • Ten aanzien van de Jeugdhulp zal kritisch gekeken worden wat nodig is en wat niet. De kosten van de Jeugdhulp stijgen enorm.
  • De GGD krijgt extra geld voor vaccinatiecampagnes.
  • Minimabeleid krijgt extra geld voor de bijzondere bijstand. Omdat mensen met een laag inkomen weinig eigen buffers hebben worden er meer aanvragen gedaan. Deze aanvragen kosten tijd. Daarom is er een extra consulent aangenomen
  • Ouderen blijven langer thuis wonen en  hierdoor stijgen de Wmo kosten.
  • Er is een tekort aan huisartsen en de kosten van nieuwe huisvesting is hoog. Desalniettemin komen er twee nieuwe locaties te weten bij Alleman en de Lindenlaan. Het ene pand wordt verbouwd en het andere pand staat op gemeentelijke grond. De gemeente gaat hier een praktijk bouwen en via de afdeling vastgoed zal deze ruimte worden verhuurd. Met deze uitbreiding, die over 2 jaar gerealiseerd zal zijn, zijn er net voldoende huisartsen in Amstelveen. Daarom wordt ook gedacht aan een locatie aan de Bovenkerkerweg. Vanuit de overheid/Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en verzekeraars wordt de landelijke norm gehanteerd voor het creëren van een nieuwe huisartsenpraktijk. Echter, de kosten met betrekking tot het bouwen van nieuwe praktijkruimtes in de Randstad liggen hoger dan in Drenthe. Ook de grondprijs in de Randstad is veel duurder.
  • Er zijn gesprekken met verzekeraars over o.a. hoe het beroep van huisarts met een eigen praktijk aantrekkelijker gemaakt kan worden.
  • Er komt een proef ‘Vakantiezorg’ georganiseerd door Mantelzorg & Meer.
    In oktober 2025 zal deze vakantie voor 20 mantelzorgers worden georganiseerd (aanmelding is niet meer mogelijk). Nu is het gratis. Indien het een succes wordt, is de verwachting dat dit aanbod 3 of 4 keer per jaar wordt gedaan. Dan zal er meer zicht zijn op eventueel een eigen bijdrage van de deelnemers. Op de laatste dag zal er een evaluatie plaatsvinden. Indien er iemand van de PSD aanwezig wil zijn bij deze evaluatie, dan wil Marijn dit horen. Actie: DB

Het project ‘Jongeren op gewicht’ gaat goed.

De wethouder wordt bedankt voor informeren van de PSD met betrekking tot de laatste ontwikkelingen. 

4. Toelichting Onderzoeksplan Inkomensvoorzieningen 2025-2026

Door de Beleidsmedewerker Beleid Sociale Voorzieningen en Werk & Inkomen, Teamleider Werk en Inkomen (Team klantmanagers) en Toezichthouder bij Werk en Inkomen (deze laatste via Teams).

De ambtenaren hebben een toelichting gegeven op het vastgestelde  ‘Onderzoeksplan Inkomensvoorzieningen gemeenten 2025-2026’. Deze notitie is ook besproken met de CMA. 

De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor inwoners die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Op basis van de Participatiewet komen deze inwoners in aanmerking voor een bijstandsuitkering en voor bijzondere bijstand. De gemeente heeft de plicht om te onderzoeken of de bijstand aan deze inwoners op een rechtmatige manier wordt verstrekt. Naast een juiste besteding van publieke middelen speelt hierbij het behoud van draagvlak in de samenleving voor bijstandsverlening. In de handhavingsverordening zijn de regels vastgelegd waaraan de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van bijstand moet voldoen. In het ‘Onderzoeksplan Inkomensvoorzieningen’ vindt de praktische uitwerking plaats van deze regels.

Periodiek wordt een themacontrole uitgevoerd d.w.z. bankcontrole gedaan bij 10% van de 1200 dossiers in Amstelveen. Daarnaast wordt bij (aselect) 50 inwoners een uitgebreide controle gedaan. De gemeente krijgt daarnaast nog signalen vanuit o.a. het inlichtingenbureau en/of meldingen van mogelijke schending van de inlichtingenplicht. Het woord frauderen wordt gezien de benadering in eerste instantie ook niet gebruikt. Het uitgangspunt is dat er op promotioneel niveau gehandhaafd wordt.

Indien er geconstateerd wordt dat een inwoner te veel bijstandsuitkering heeft ontvangen is het doel niet straffen, maar om de betrokkene weer op het goede spoor te zetten. In het verleden was er een andere benadering, maar nu is de focus gericht op ‘Participatiebeleid in Balans’ en ‘De Menselijke  Maat’. Er wordt binnen de gemeente gewerkt met het ‘Vier ogen principe’ bij het nemen van besluiten. Er is een aparte notitie die gaat over het terugvorderen van te veel ontvangen uitkeringen.  
Indien een inwoner niet meewerkt, zal er een gesprek volgen over de gevolgen zoals bijvoorbeeld het stopzetten van een uitkering

In een benchmark met ander gemeentes met trekking tot misbruik van uitkeringen scoort de gemeente van Amstelveen lager dan het landelijke niveau. Ook het aantal boetes die mensen krijgen i.v.m. het schenden van de inlichtingenplicht is lager dan het landelijk gemiddelde. Dit komt waarschijnlijk door de werkwijze van de gemeente.

Indien een inwoner een aanvraag doet voor een uitkering is er altijd sprake van  fysiek contact. 

Tijdens dit dienstverlenende gesprek met de klantmanager (de vaste contactpersoon) wordt de situatie besproken en vindt er een rechtmatigheidsscan plaats. Tevens wordt er voorlichting gegeven en worden de  rechten en plichten besproken en krijgen ze hier ook een folder van mee. Tevens komen de minimaregelingen die er zijn, aan de orde. De inwoner kan bij vragen of onduidelijkheden contact opnemen via de telefoon en/of mail met zijn/haar klantmanager.

Vanuit de PSD worden daarna nog vragen gesteld over o.a. wat inwoners wel dan niet mogen houden bij het verkrijgen van een erfenis, of die in het bezit zijn van een woning, hoeveel dagen ze per jaar op vakantie naar het buitenland mogen en wat er onder de meldingsplicht wordt verstaan.

De ambtenaren worden bedankt voor de toelichting en de informatie over de bijstand.

5. Terugkoppeling werkgroepen en overige punten

Terugkoppeling Werkgroep Werk en inkomen

 Er is geen nieuws te melden

Terugkoppeling Wmo en Inclusie/Mensen met een Beperking   

  •  Er heeft een overleg plaatsgevonden met Amstelveen Sport. Er komt nog een verslag van dit overleg. Actie: Harrie
  • Marga en Harrie hebben als vrijwilliger meegedaan met de door de Kinderraad georganiseerde Inclusieve buitenspeeldag bij Nifterlake. Het was een geslaagde dag en het was mooi weer. De vrijwilligers werden gekoppeld aan een lid van de Kinderraad. Met behulp van een stempelkaart konden kinderen met en zonder handicap spelletjes doen en spelen met elkaar. Het was mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar speelden. Ook vanuit de buurt is positief gereageerd op deze speeldag.

Werkgroep Wonen

De werkgroep is aan het wachten op een reactie van wethouder Wonen.

Terugkoppeling Seniorengroep

Op 9 juli aanstaande is er een klankbordoverleg met betrokken ambtenaren. Marianne Ronner heeft afscheid genomen als externe deskundige van de Seniorengroep. Er zijn twee nieuwe externe leden te weten Jan Lans en Roy Rutgers.

Terugkoppeling Jeugd en Onderwijs

  • Op 28 mei 2025 heeft een aantal leden van deze werkgroep, een aantal raadsleden en Frank Berkhout een bezoek gebracht aan Futuris. Ze hebben uitleg gekregen over:

    • de verschillende onderwijsvormen,
    • de internationale schakelklas voor leerlingen tot 16 jaar.  Het aantal leerlingen was op dat moment (inclusief Amstelveen) 441 leerlingen. Vanaf 16 jaar gaan ze naar het Nova college,
    • de taalklas; leerlingen voor het primair onderwijs nemen 1 jaar deel aan de  taalklas
    • de extra training voor docenten, deze zijn traumasensitief bijgeschoold
    • de kinderen onder de 6 jaar, zij gaan gelijk naar het reguliere onderwijs.

    De leden van de PSD hebben het verslag van dit bezoek ontvangen. Voor meer informatie kijkt u op de website van Futuris.
     

  • Op 11 juni 2025 hebben leden van de werkgroep een bezoek gebracht aan een GGZ praktijk in Amstelveen. Een aantal onderwerpen zijn aan de orde gekomen zoals:
    • De goede samenwerking met het sociaal team van de gemeente;
    • De verwijzingen die over het algemeen goed verlopen;
    • De wachtlijsten, deze zijn niet te lang;
    • Het project ‘buurtgezinnen’, daar is men erg positief over;
    • De aanpak ‘1000 dagen’.
      De leden van de PSD hebben een verslag ontvangen van dit bezoek.
  • In juni ontving de werkgroep Jeugd en Onderwijs een bericht van de beleidsadviseur Jeugd over de nota ‘Herijking Jongerenwerk’. Zij bedankt de leden van de werkgroep voor hun inbreng op de conceptnota en heeft de aangepaste versie/eindversie opgestuurd naar de Raad.
  • Half juni 2025 heeft er een schriftelijke terugkoppeling plaatsgevonden aan de deelnemers van het Buurtoverleg
  • Op 9 juli 2025 zal er een overleg zijn met de beleidsadviseur Jeugd over de ontwikkelingen binnen de afdeling Jeugd. 
    Voor de 3 kwetsbare wijken in Amstelveen lopen er 2 projecten te weten: 

    1.  ‘Wijkgericht werken’. Binnen dit project wordt er gestart met een pilot ‘Centrale aanpak’ voor tien gezinnen per wijk. 
    2. Een behoefteonderzoek Tienerwerk. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de behoefte aan tienerwerk voor de leeftijdsgroep 10-13 jaar, met de focus op de drie wijken. Op basis van de uitkomsten wordt er momenteel gekeken welke inzet passend is. 

Terugkoppeling Minima

  • De contactpersoon communicatie aandachtsgebied participatie zal op korte termijn een vacaturetekst opmaken in verband met een nieuw te werven lid voor de CMA
  • Koen Persoon van Stichting Anders heeft de presentatie ‘Geven maakt Rijk’ gegeven.  Koen is regioleider van  de Stichting Anders Amstelland (Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer). Zij verlenen hulp aan mensen in nood. Deze stichting draait voor 40% op subsidies, voor 20% op donateurs en de rest wordt gefinancierd uit vermogensfondsen. Eén op de 13 gezinnen in Amstelland verkeert in armoede. Dat betekent gebrek aan eten maar ook aan sociaal netwerk etc. Stichting Anders biedt hulp in het oplossen van hulpvragen, gaat op zoek naar een ondernemer die het verschil kan maken en maakt gebruik van het principe ‘wederkerigheid’, Pay it forward’. Zij bemiddelen tussen twee werelden nl. die van de minima en die van de ondernemers. Voor meer informatie zie de website van Stichting Anders.
  • Er heeft een evaluatie met betrekking tot samenwerking plaatsgevonden vanuit de ambtenaren richting de CMA. De CMA wil ook graag stilstaan hoe zij de samenwerking met de ambtenaren ervaren. De volgende CMA vergadering zal dit plaatsvinden. Marianne (voorzitter CMA) heeft een evaluatiegesprek gehad met de wethouders Floor Gordon en Marijn van Ballegooijen. Dit gesprek is positief verlopen.
  • Op verzoek van de leden van de CMA zullen zij een ‘Insight Discovery training’ gaan volgen. Deze training geeft inzicht in de eigen werkstijl, functioneren en maakt dat de deelnemer zijn/haar aanpak van activiteiten, relaties en beslissingen beter begrijpt.
  • De CMA gaat een bezoek brengen aan het ‘call center’ van de gemeente.

Terugkoppeling klankbordgroep Inburgering

Op 7 juli 2025 is er een Teamsoverleg.

Innovatiefonds

Er is één nieuwe aanvraag van het Thuisfront Festival besproken en hierover is advies gegeven aan de gemeente.

Terugkoppeling Better Together

Er zijn geen nieuwe ontwikkelingen te melden.

Actielijst

Verzoek aan iedereen om te kijken welke informatie ontbreekt

6. Rondvraag en afsluiting

  • Marga meldt dat de cliëntenraad Participe op zoek is naar nieuwe leden én een nieuwe voorzitter omdat Jans Lans eind van dit jaar afscheid neemt als voorzitter van deze cliëntenraad. Voor meer informatie zie de website van Participe Amstelland
  • Marian vraagt of iedereen is uitgenodigd voor Amstelveen Culinair. Dit is het geval bij de aanwezige leden.
  • Marian wil wethouder Frank Berkhout (heeft Jeugd en Onderwijs in zijn portefeuille) uitnodigen voor dit overleg in augustus of september 2025. Hierop wordt positief gereageerd. Actie: Marian

Volgende vergaderdata

Dinsdag 22 juli 2025 (workshop)
Dinsdag 26 augustus 2025
Dinsdag 23 september 2025
Dinsdag 28 oktober 2025
Dinsdag 25 november 2025
Dinsdag 16 december 2025